vrijdag 21 juli 2017

Gierend door de polder.

Het is elke keer weer een feest als de gier-zwaluwen op een warme zomeravond gierend door de lucht jagen. Dat geluid hoort echt bij de zomer en maakt zo elke zomeravond compleet. Als we dan buiten zitten zien we meestal een stuk of zes of acht vogels al gierend overvliegen. Veel meer als acht zie je hier eigenlijk niet.

In dit voorjaar ben ik tijdens de vogeltrek naar de vogeltrektelpost in Breskens geweest en zag daar duizenden gierzwaluwen laag over de duinen Nederland binnenvliegen. Ze hadden de lange gevaarlijke reis uit Afrika overleefd. Voor het eerst zag ik zoveel gierzwaluwen en vroeg mij af waar die toch allemaal bleven? Nu daar ben ik sinds een paar weken achter.
Ze zijn gewoon naar hier gevlogen, naar de Oranjepolder en omstreken en verder. Weliswaar geen duizenden maar hun aantal is wel spectaculair groot. Elke avond als we nu door de Oranjepolder lopen, zien we minstens vijftig tot soms wel meer dan zeventig gierzwaluwen vliegen. Wat een prachtig gezicht is dat toch.
Gierzwaluw telpost

Ik sprak deze week een vogelaar die hetzelfde was opgevallen, echter niet in de polder maar boven het oude centrum in Oosterhout. Er zijn dus aanzienlijk meer gierzwaluwen in
Oosterhout neergestreken en ik vraag mij gelijk ook af of dat nu ook voor heel Nederland geldt? Wat verklaart die toename hier in Oosterhout? En welke problemen levert die toename voor de gierzwaluwen zelf op, waar moeten die in vredesnaam nestgelegenheid vinden?

Vandaag zou de jaarlijkse gierzwaluwtelling van de vogelwerkgroep zijn maar die jammer genoeg afgelast in verband met de geringe deelname van tellers. Jaarlijks wordt de kerktoren van de Sint Jan basiliek beklommen en tellen we tegelijkertijd van de vier zijden van de toren alle overvliegende gierzwaluwen. Dat is nog eens jammer want we zouden vrijwel zeker het bestaande record aantal getelde gierzwaluwen hebben verpulverd. Want meestal komen we niet veel verder dan een stuk of twintig, maximaal dertig overvliegende gierzwaluwen. Werkelijk een gemiste kans!

Wil je meer weten van deze gierende halve maantjes, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=52

Geen opmerkingen: