dinsdag 15 augustus 2017

Een zwerm koolmezen?

Koolmezen die hetzelfde gedrag als staartmezen laten zien is bijzonder. Tenminste dat was het voor mij in ieder geval wel. Staartmezen kunnen in groepjes van boom naar boom vliegen. je hoort ze als het ware aankomen en je hoeft de bomen maar in de gaten te houden waartussen ze vliegen en je ziet ze een voor een voorbij komen. Datzelfde gedrag nam ik afgelopen week in de boswachterij Dorst waar. Daar vlogen maar liefst 29 koolmezen van het ene berkje naar het andere, vanuit dat berkje vlogen ze een voor een naar een vliegden en zo ging dat even door. Ik kon ze vanaf de vlakte tussen de leemputten een hele tijd volgen en telde steeds opnieuw de voorbij trekkende mezen en kwam vrijwel elke keer op hetzelfde aantal uit.

net uitgevlogen jonge koolmees
Wat is dit voor gedrag? Is dit iets wat veel vogelsoorten ook doen? Komen de vogels na het broedseizoen samen om uiteindelijk gezamenlijk naar het zuiden te vertrekken? Ik ken dit gedrag van heel wat vogels maar niet van mezen. In de wat strengere winters in het Noorden en Oosten van Europa zitten wij hier met grote groepen Scandinavische en Russische koolmezen. Maar die trek komt pas in september op gang en eerder zien we ze hier nog niet.

Het zijn dus "onze" koolmezen die ik zag. Het is volgens SOVON zelfs zo dat de koolmezen dicht bij hun geboorteplek blijven en dat zijn dan nog eens echte "standvogels" te noemen. Ook zijn koolmezen behoorlijk territoriaal en jagen indringers graag weg.

Het gedrag wat ik in de bossen zag, heeft dus niet met de vogeltrek te maken. In het begin wordt het nest jongen, wat wel 15 jongen groot kan zijn, bij elkaar gehouden door de ouders, wat het voeren vergemakkelijkt. De 29 koolmezen die ik zag waren vooral oudere vogels en geen jongen, ik zag de stropdasjes luid en duidelijk zitten en die zie je nu nog niet zo nadrukkelijk bij de jonge vogels.

koolmees nestelt in de tuin
Het is moeilijk te achterhalen wat dit gedrag verklaart, ik denk dat ik het voorlopig maar even op een sociaal gebeuren houdt, net als die groepen mensen die met hun skistokken ook door het bos banjeren. En wie weet kom ik er nog een keer achter wat de reden van deze bijzondere samenscholing is geweest.


Wil je meer weten van deze bijna tamme tuinvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=121

Geen opmerkingen: